Bruksizm

Zadbaj wraz z Pure Clinic o swój komfort oraz swój zgryz. Jeśli cierpisz na bruksizm, mamy dla Ciebie idealne rozwiązanie, dzięki któremu zniwelujemy tę dolegliwość.

Bruksizm - terapia toksyną botulinową

Bruksizm jest dolegliwością związaną z nadmiernym napięciem mięśni żwaczy. Na skutek ich zaciskania ścieramy powierzchnię zębów, czyli – mówiąc potocznie – zgrzytamy zębami. Doprowadza to do ich stopniowej degeneracji – pękania i erozji szkliwa oraz rozchwiania. Niestety wiele osób mających ten problem nie decyduje się na konsultację lekarską, tymczasem istnieje szybki sposób na jego zniwelowanie.

BRUKSIZM – PRZYCZYNY

Jedną z przyczyn bruksizmu jest nieprawidłowa budowa anatomiczna zgryzu, natomiast obserwowaną najczęściej – długotrwałe narażenie na stres. To właśnie napięcie emocjonalne skutkuje nadaktywnością mięśni żwaczy, co manifestuje się tarciem zębami szczęki o zęby żuchwy. Dolegliwość ta zaliczana jest do tak zwanych parasomni, ponieważ występuje oraz nasila się w trakcie snu. Traktowana jest także jako problem cywilizacyjny. Szacuje się, że od końca ubiegłego wieku bruksizm dotyczy coraz większej liczby osób – w tym nawet dzieci.

Wśród czynników mogących mieć wpływ na jego wystąpienie wymienia się także:

• czynniki genetyczne (dziedziczenie rodzinne),
  • nieprawidłową dietę (ubogą w minerały),
  • dysfunkcję stawów skroniowo-żuchwowych,
  • problemy psychiczne (depresja, nerwice).

Bruksizm może być również efektem błędów w leczeniu dentystycznym – nieprawidłowo założonych koron, plomb czy protez. W przypadku dzieci może on również wystąpić w przypadku schorzeń objawiających się swędzeniem ciała. Należą do nich alergie, świerzb, owsica, a nawet ospa. O tym, że cierpimy na tę dolegliwość, mogą świadczyć również inne problemy. Takie jak np.:

• szum w uszach,
  • bóle karku,
  • nadwrażliwość zębów
  • zaburzenia równowagi,
  • czy powtarzające się bóle głowy.

CZY WARTO LECZYĆ BRUKSIZM?

Na obecny moment nie wymyślono sposobu na trwałe pozbycie się tego problemu, ale warto wiedzieć, że można go czasowo zredukować. W tym celu wykorzystuje się iniekcje z toksyną botulinową, dzięki której zmniejsza się napięcie mięśniowe. Warto poddać się takiemu zabiegowi – zwłaszcza że brak leczenia może być niebezpieczny w skutkach. Dodatkowo napięcie mięśniowe z czasem przenosi się na inne części ciała – np. na kręgosłup. Co istotne, zabiegi można powtarzać po ustaniu efektu.

INIEKCJE Z UŻYCIEM BOTOKSU

Ze względu na złożoną naturę przyczyn wystąpienia bruksizmu warto konsultować tę przypadłość z odpowiednimi specjalistami. Przede wszystkim ze stomatologiem, który oceni stan zębów. A także z psychologiem – w przypadku silnego narażenia na stres czy zaobserwowania u siebie np. długotrwałego poddenerwowania i obniżenia nastroju. Natomiast aby zniwelować tę przypadłość, należy skorzystać z doświadczenia lekarza medycyny estetycznej.

To właśnie ten specjalista wykonuje zabiegi z wykorzystaniem toksyny botulinowej. Podczas konsultacji delikatnie wstrzykuje botoks, tak aby mięśnie odpowiedzialne za zgrzytanie zębami oraz ich ścieranie uległy rozluźnieniu. W ten sposób możemy mieć pewność ustania dolegliwości na kilka miesięcy.

EFEKTY ZABIEGOWE

Pierwszy efekt, w postaci zniwelowania dolegliwości powiązanych z bruksizmem, pojawia się około 2–3 dni od zabiegu. W tym czasie powinny ustać na przykład uporczywe bóle głowy, zmniejszyć się szczękościsk, czy napięcie mięśni karku i szyi. Pełny rezultat pojawia się zazwyczaj po około dwóch tygodniach. Co istotne zabieg nie wymaga żadnej rekonwalescencji.

WSKAZANIA POZABIEGOWE

Istotne jest przede wszystkim słuchanie zaleceń lekarza, ponadto należy unikać przegrzewania skóry. Oznacza to powstrzymanie się od opalania czy korzystania z solarium lub sauny przez określony czas.

PRZECIWWSKAZANIA

Zabiegów nie wykonuje się u kobiet w ciąży oraz karmiących piersią. Przeciwwskazaniem są także takie czynniki jak:

• infekcje skórne w obszarze zabiegowym,
  • alergia na botoks,
  • stany zapalne w obszarze zabiegowym,
  • choroby autoimmunologiczne (przewlekłe),
  • choroby tzw. płytek nerwowo-mięśniowych,

Istotne jest również przekazanie lekarzowi informacji na temat chorób przewlekłych oraz potencjalnie przyjmowanych leków – zwłaszcza antybiotyków.

REKOMENDOWANA LICZBA ZABIEGÓW

Aby pozbyć się problemu, jakim  jest bruksizm, na stałe, należy poddać się jednemu zabiegowi raz na kilka miesięcy. Na kolejny należy umówić się w momencie, gdy czujemy, że poprzedni przestał działać. Odstępy między zabiegami są kwestią indywidualną – u jednych osób efekty utrzymają się 4–5 miesięcy, u innych nawet 6–8.

Czas trwania zabiegu

Zabieg trwa około piętnastu minut.